Rotordynamic analysis of a high thrust liquid rocket engine fuel (Kerosene) turbopump
Authors: Seong Min Jeon, Hyun Duck Kwak, Suk Hwan Yoon, Jinhan Kim
Abstract:
A rotordynamic analysis is performed for a high thrust class liquid rocket engine turbopump considering the dynamic force characteristics of ball bearings and pump impeller seals. Complex eigenvalue problems are solved to predict the rotating natural frequencies and damping ratios as a function of rotor speed. Synchronous rotor mass unbalance response and time transient response analyses are also performed to predict the rotor critical speed and the onset speed of instability. From the numerical analysis, it is found that the rear bearing stiffness is the most important parameter for the critical speed and instability because the first vibration mode is turbine side shaft bending mode. The pump seal effect on the critical speed increases as the rear bearing stiffness decreases and the front bearing stiffness increases.
Keywords:
Liquid rocket engine
Turbopump
Rotordynamics
Stiffness
Damping
Critical speed
Instability
Published in: Aerospace Science and Technology (Volumes 26, Issue 1, April-May, 2013)
Publisher: Elsevier
ISSN Information: 1270-9638
Rotordynamic analysis of a high thrust liquid rocket engine fuel (Kerosene) turbopump
- Vòng Sơ Khảo Cuộc Thi Đại Sứ Văn Hóa Đọc Năm 2024
- Hoạt động chào mừng "Ngày sách Việt Nam 21/4/2024"
- Ngày hội văn hóa đọc lần V
- Cuộc Thi Ảnh “Khoảnh Khắc VNUHCM Libraries”
- Ngày hội văn hóa đọc lần II
- Ngày hội văn hóa đọc lần IV
- Ngày hội văn hóa đọc lần III
- Tiếp GS Omer Mert Denizci, Trường ĐH Marmara Thổ Nhĩ Kỳ
- Tiếp Cô Claudia Tarzariol Từ The University Of Trento, Italy (Unitrento)
- Tiến sĩ kiều bào Mỹ tặng sách trị giá 150.000 USD cho sinh viên bách khoa
- Khảo sát ý kiến bạn đọc
-
Trực tuyến:10
-
Hôm nay:4609
-
Tuần này:31587
-
Tuần trước:28342
-
Tháng trước:57021
-
Tất cả:4020690